Når sparegrisen ikke ligefrem bugner og havens pengetræ endnu ikke blomstrer må man være kreativ. Derfor står sæsonen 2015 på genbrug. Chris Boardman rammen og Suntour Epicon LOD gaflen er de samme, men ellers er cyklen til den nye sæson opgraderet.
Cyklen var i sin tid en Chris Boardman Comp 29 købt i forsommeren 2013 hos Wiggle.com i England.
Siden er stort set alt skiftet.
Faktisk er det eneste, der har holdt, selve rammen og forgaflen. Hjulene er udskiftet til Notubes ZTR Crest 29 tommer med Hope Pro 2 Evo hubs og pt. sidder der Schwalbe Rocket Ron 2.25 monteret i tubeless setup både for og bag.
En pimpet Chris Boardman Comp
Rammen er en 17,5 tommer, men har 12cm højt headtube, så for at få mine korte ben og kun 176cm placeret nogenlunde aggressivt på cyklen har jeg fjernet alle mellemstykker og monteret frempinden direkte ovenpå lejet. Samtidig er frempinden skiftet til en Specialized Comp sat op i -28 graders konfiguration. Frempinden peger altså 28grader ned. Dertil har jeg sat et Richey Comp flat 720mm styr på med -5mm fald. Greb er ESI Chunky silicone 32mm.
Specialized sadler
Saddelpinden er skiftet til en Richey Comp Inline – dvs. uden set-back. Sadlen er en Specialized Phenom Comp 143mm. Når det kommer til sadler kan jeg ikke forstille mig bedre end Specialized sadler. formen og særligt udskæringen i midten virker i hvert fald for mig på både MTB’en og på raceren, hvor jeg har en Specialized Toupe monteret.
1×10 SRAM X9 med OneUp, AbsoluteBlack Oval 32-tands spiderless på XX1 kranksæt
Drivlinjen er skiftet til 1×10, eller “fattigmands-1×10”, som det også kan kaldes. Har sat cyklen op med SRAM x9 Trigger med en X9 Type 2.1 Clutch bagskifter. Kassetten er en SRAM PG-1070 11-36 med 15 og 17-tands klingerne skiftet ud med en One-Up 42 tands og den medfølgende 16-tands klinge. Kæden er KMC X10 SL. Kranksættet er SRAM XX1 170mm GXP med en AbsoluteBlack 32 tands spiderless klinge. Pedalerne er Shimano XT SPD. Bremserne er også skiftet til Shimano XT 2x160mm.
Når gammelt føles nyt
Dermed er der ikke andet tilbage af den originale cykel end ramme og gaffel, og cyklen har dermed smidt 1,5-2kg siden den først blev pakket ud af kassen. Jeg har endnu ikke fået vejet den efter den er monteret med 1×10, men den er et sted mellem 10 og 11 kilo nu.
Særligt skiftet til 1×10 og oval klinge kan mærkes. Min oplevelse er et rundere tråd og at jeg har nemmere ved at dosere kræfterne, så jeg ikke spinder så let på baghjulet på fx rødder. Og så har jeg lettere ved at holde fart.
Det er svært at beskrive, men det er som om at trådet glider bedre, er mere harmonisk og det føles på ingen måde underligt at klingen er oval. Det mærker jeg ikke.